مرکز تماس (Call Center) یکی از بخش‌های حساس عملیاتی در بسیاری از سازمان‌هاست. اگر بخواهیم از دریچه نگرش سیستمی به کسب‌و­کارها نگاه کنیم، می‌توان گفت مرکز تماس، یکی از نقاط مرزی در سازمان محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، تجربه مشتری در تعامل با همکاران مرکز تماس، نقش مهمی در شکل‌گیری تصویر کسب‌و­کار و برند مجموعه در ذهن او دارد. در حال حاضر مرکز تماس بعنوان یک سیستم هماهنگ متشکل از مردم، فرآیندها، فناوری‌ها و استراتژی‌هایی تعریف می‌شود که دسترسی به اطلاعات، منابع و تخصص‌ها را از طریق کانال‌های مناسب ارتباطی برای همگان فراهم و تعاملاتی را ایجاد می‌کند که برای مشتری و سازمان ایجاد ارزش خواهد کرد. 

در بحث خدمات مشتری، مراکز تماس می‌توانند انفعالی یا فعال عمل کنند. این بدان معنی است مرکز تماس در برخورد با مشتریان ممکن است دو نقش عمده را بر عهده بگیرد. 1- به عنوان پشتیبان عمل کند، 2- نقش فروشنده یا بخش مارکتینگ را بر عهده بگیرد. در واقع در حالت اول مرکز تماس فقط برای برطرف کردن مشکلات مشتریان ایجاد خواهد شد و نقشی در فروش یا تبلیغات نخواهد داشت. برعکس در حالت دوم علاوه بر پشتیانی از کاربران، مقوله فروش هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

امروزه مراکز تماس مدرن شامل تماس تلفنی خودکار و مدیریت خودکار تماس‌های ورودی و خروجی و همچنین قابلیت شماره‌گیری شماره‌های پیش‌بینی شده بطور برنامه‌ریزی شده و خودکار می‌باشند که این ویژگی‌ها سبب رشد چشمگیر بهره‌وری در سازمان‌ها، شرکت‌ها و انواع کسب‌و­کارها خواهد شد. برخی از امکانات کاربردی سامانه مرکز تماس به شرح ذیل می‌باشند :

  • توزیع تماس
  • صف انتظار
  • صندوق صوتی
  • گزارشات
  • ضبط مکالمات
  • تماس‌گیر خودکار
  • نظرسنجی انتهای مکالمات
  • نمایش شماره تماس‌گیرنده و ارتباط با نرم‌افزارهای CRM

راه‌اندازی سامانه مرکز تماس می‌تواند در بالا بردن تمرکز و ارتقاء سطح پاسخگویی به مخاطبان نقش موثری را ایفا نماید. این سامانه با مدیریت و سازماندهی کردن تماس‌های تلفنی موجب می‌شود تا ارائه خدمات و پاسخگویی به مخاطبان در بهترین حالت با کمترین زمان ممکن و بصورت 24 ساعته صورت پذیرد و در نتیجه کاربران این مرکز بتوانند به تماس‌های تلفنی بیشتری پاسخ دهند و میزان رضایتمندی مخاطبان خود را افزایش دهند. کارخانه نوآوری صدرا با فراهم‌سازی تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای استقرار افراد جهت تشکیل سرویس کال‌سنتر و پشتیبانی از کسب‌و‌کارهای مستقر در این مجموعه جهت بهبود سطح پاسخگویی به مخاطبان پرداخته است.